БТР Тритон
Серед новітніх українських розробок особливу увагу привертає бронемашина «Тритон» – легкоброньований плаваючий бойовий транспортний засіб із колісною формулою 4×4, створений на базі радянського БТР-70 та суттєво модернізований інженерами «Кузні на Рибальському». Його головне завдання – забезпечити мобільність особового складу, прикриття під час операцій та виконання спеціальних функцій у зоні бойових дій і на державному кордоні.


Призначення бронемашини Тритон
Тритон автомобіль спроєктований як універсальна платформа, здатна виступати як бронетранспортер, так і багатоцільова бойова база для спеціалізованих комплексів розвідки чи радіоелектронної боротьби. Корпус машини виготовлений зі сталевих бронелистів із протикульним та протиосколковим захистом, що відповідає рівню STANAG 4569 Level 2. Завдяки цьому лобова частина витримує обстріл 12,7-мм кулею, а боки – захищають від 7,62-мм боєприпасів.
У передній частині розташований двигун Volvo TAD620VE – рядний шестициліндровий дизель із прямим упорскуванням пального, потужністю 211 к.с. та крутним моментом 700 Нм. Він забезпечує рух навіть у складних умовах місцевості, тоді як незалежна важільно-торсіонна підвіска дозволяє зберігати високу прохідність. Максимальна швидкість на шосе сягає 110 км/год, а на воді – до 10 км/год, що підтверджує амфібійні властивості початкової модифікації.
Озброєння та системи
На дах бойового відділення встановлюється дистанційно керований бойовий модуль із 12,7-мм кулеметом НСВТ та 40-мм автоматичним гранатометом УАГ-40. Додатково є шість пускових установок системи димових гранат «Хмара». Система управління вогнем включає оптико-електронний прицільний комплекс із тепловізором, CCD-камерою та лазерним далекоміром. Така комбінація дозволяє ефективно уражати цілі на дистанції до 2 км і вести спостереження навіть у нічних умовах.


Експлуатація та бойове застосування
БТР «Тритон» вперше був продемонстрований у 2015 році на виставці «Зброя та безпека». Уже в 2016-му Державна прикордонна служба України замовила 62 машини, однак у виробництво було запущено лише чотири одиниці у варіанті «Тритон-0103». Ці комплекси обладнувалися системою «Джеб», яка включала радар «Лис» та тепловізійний модуль для контролю над прикордонними ділянками.
Завдяки цьому бронеавтомобіль «Тритон» став частиною інтегрованої системи охорони кордону: він міг одночасно відслідковувати десятки цілей і передавати дані через супутниковий зв’язок у реальному часі. Середній пробіг підрозділів прикордонної служби у 2017 році становив понад 3,5 тис. км, що свідчить про регулярне бойове застосування техніки.
Виробництво та модернізація БТР Тритон
Виробник – ПрАТ «Кузня на Рибальському» – під час створення проєкту орієнтувався на поєднання сучасних технологій із наявною ремонтною базою, адже у військах уже були підрозділи, які обслуговували техніку на базі БТР-70. Це спростило адаптацію особового складу та ремонтних команд.
Однак варто зазначити, що замовлення було скорочене, а частина машин – модернізована. У неплаваючому виконанні бронетехніка отримала назву «Тритон-01», яку дозволили до експлуатації у Збройних силах України наприкінці 2017 року.
У порівнянні з іншими українськими зразками – «Дозор-Б» та «Козак-2» – Тритон машина демонструвала схожі тактико-технічні характеристики, але відзначалася можливістю адаптації під різні комплекси спостереження та РЕБ.
Надійність експлуатації бронетехніки напряму залежить від своєчасного обслуговування. Саме тому компанія BMS, яка спеціалізується на постачанні військових запчастин і сервісі, стала одним із ключових партнерів у забезпеченні бойових підрозділів запасними вузлами та агрегатами.
Сьогодні бронетранспортер «Тритон» лишається прикладом того, як українські інженери змогли створити багатофункціональний бойовий комплекс, який відповідає сучасним вимогам до мобільності, захисту та інтеграції у систему управління військами. Попри обмеженість серійного виробництва, він уже довів свою ефективність у реальних умовах.
